Ortodonti

Çocuklarda ortaya çıkan diş ve çene bozukluklarının pek çok etkenleri vardır. Bunları kabaca çevresel etkenler ve doğuştan gelen etkenler olarak sınıflandırabiliriz. Doğuştan olan bozukluklar; Down sendromu mongolizm, gibi kalıtsal hastalıklar, annenin gebelikte kullandığı ilaçlar, bebeğin uterustaki pozisyonu, annenin hamilelikte kötü beslenmesi, doğuştan diş eksiklikleri gibi sebepler olabilirken, çevresel nedenler tamamen doğum sonrası ortama bağlı olarak gelişir. Örneğin bebeğin uzun süre emzik kullanması, yanlış yatırılması, uzun süre parmak emmesi, çocuklukta tırnak yeme, kalem ısırma, dil-parmak emme gibi kötü alışkanlıklar, burun problemlerine bağlı olarak devamlı ağızdan nefes alma ortondontik problemlere yol açar. Bunun yanı sıra erken süt dişi çekimlerinden de kaçınmak şarttır. Çünkü süt dişleri kendilerinden sonra gelen daimi dişlerin yer tutuculuğunu yapar, erken diş çekimleri ilerde çapraşıklık yaratabilir. Çocuğu 1,5 – 2 yaşından sonra kontrollere götürmek hem diş hekimi korkusunu yenmesini hem de problemler ortaya çıkmadan önünün alınmasını sağlar. Bu gibi vakalar seri çekim, yer tutucular, çocuğun kullanabileceği basit apereylere kolayca ve kısa sürede tedavi edilebilir.

Ortodontik tedavi günümüzde yalnız çocuklara değil, dişlerini düzelttirmek isteyen yetişkinlere de uygulanmaktadır. Kullanılan diş rengi ile uyumlu estetik malzemeler sayesinde, tedavi yaptırmak isteyip de görünüşü yüzünden tedaviden çekinen hastalar bile gönül rahatlığı ile tedavi yaptırabilmektedir. Ayrıca salt protez yaptırarak düzeltilemeyen estetik ve fonksiyonel problemler, kısa süreli bir ortodonti uygulaması ve protez tedavisi ile çok daha tatmin edici sonuçlar vermektedir. Sağlıklı ve güzel bir gülüş biraz dikkat ve sabır ile her insanda mümkündür, yeter ki problemi ve bunu çözecek olanı bilelim.

Dr. Sinan Çetindağ Ortodonti Uzmanı

Diş Hekimi Aylin Uğrasız