AĞIZ KOKUSU (HALİTOSiS)

Ağız kokusu ya ağız ve diş hastalıklarından doğrudan doğruya ya da ağız boşluğundaki organ ve dokuların anomalilerinden meydana gelmektedir.

Ağız kokusunun en yaygın nedenlerinden biri, kötü ağız hijyenidir. Gıda artıklarının çürük dişler içinde, dişler arasında, kötü dolgu ve fena yapılmış protezlerin altında uzun süre kalması halinde, bu gıda artıkları fermantasyona uğrar. Fermantasyon sonucu ortaya çıkan kokulu yağ asitleri ve kötü kokan amonyak bileşikleri ağız kokusuna sebep olurlar. Ağzıdaki diş çürkleri, kötü dolgular, total ve parsiyel protezler, kötü yapılmış protezler, kötü yapılmış köprüler, diş eti hastalıkları ve kötü ağız hijyeni kötü koku meydana getirebilecek odaklardır. Hastaların pek çoğu diş fırçaları ve diş ipleri ile dişlerin üzerinde biriken gıda artıkları ve bakteri plağını temizleyerek böyle kötü kokuları önleyebilirler.

Ancak, ağız kokusunun ağız dışı kaynakları da olabilir. Akciğer hastalıklarında, şeker hastalığında, böbreklerin kronik hastalıklarında ağızda amonyak kokusu vardır. C vitamini eksikliğine bağlı hastalıklar ile lösemi gibi kan hastalıklarında ağızda daima kötü bir koku bulunur. Ayrıca tonsillit, farenjit gibi boğaz enfeksiağızda daima kötü bir koku bulunur. Ayrıca tonsillit, farenjit gibi boğaz enfeksiyonları, ağız kuruluğu, bazı hormanlar, alkol, ileri derecede karaciğer sirozu gibi başka nedenler de bulunabilir.

Ağız kokusu ağız içi nedenlere bağlı olduğunda, dişeti hastalıklarının tedavi edilmesi ve ağızda bulunan kötü dolgu ve protezlerin sağlıklı bir şekilde yeniden yapılması ile ortadan kaldırılabilir. Ancak, ağız kokusu sadece ağız içi faktörlere bağlı olmadığından, ağız içi bir kaynak bulunamaz ise, sistemik faktörler de araştırılmalı ve bunun için bir doktora başvurulmalıdır.

Sağlık günler dileği ile…

Dr. Zuhal Uysal

Dişeti Hastalıkları ve Tedavisi Doktoru